Het verhaal van Weleda begint in 1921 in Zwitserland. Dr. Rudolf Steiner, filosoof en natuurwetenschapper en de Nederlandse vrouwenarts Dr. Ita Wegman richten samen Weleda op. Aan de basis ligt de antroposofie. Antroposofie staat voor het holistische uitgangspunt dat lichaam, geest en ziel verbonden zijn met de rest van de wereld. Dr. Steiner en zijn team begrepen toen al dat het menselijk lichaam beschikt over het vermogen om zichzelf te helen. Soms kan het echter wel wat hulp gebruiken. Daarom ontwikkelden zij en compleet gezondheidsprogramma met geneesmiddelen en verzorgingsproducten op basis van natuurlijke ingrediënten om het lichaam te ondersteunen. Er werden biodynamische tuinen aangelegd waar op duurzame wijze de nodige natuurlijke grondstoffen werden geteeld.
Nu, ruim 90 jaar later, is Weleda wereldwijd bekend, maar aan de essentie is niet zoveel veranderd. Weleda werkt nog steeds met natuurlijke ingrediënten die op duurzame wijze worden geteeld en verwerkt. Het hoogste doel is nog altijd de gezondheid en het welzijn van mens en natuur en dat weerspiegelt zich in de kwaliteit en puurheid van de producten.
Het is de missie van Weleda om de natuur bij ons terug te brengen. Al sinds 1921 doet Weleda alles om de natuur beter te begrijpen en te benutten. Om producten te ontwikkelen met 100% natuurlijke ingrediënten. Duurzaamheid en maatschappelijke verantwoordelijkheid zijn vanzelfsprekende waarden. Weleda staat voor biologische teelt, eerlijke handel en milieuvriendelijke productiemethoden. En boven alles staan ze voor de natuur. Omdat de natuur weet wat het beste voor ons is.
Voor Weleda is duurzaamheid geen trend. Al sinds de oprichting is het een van de belangrijkste beleidsprincipes. Bij alles wat Weleda onderneemt proberen ze de harmonie tussen mens en natuur zoveel mogelijk te bewaken. Daarom gaan ze tot het uiterste om het leefmilieu en de biodiversiteit te beschermen en te respecteren (ecologische duurzaamheid), om werknemers partners en gemeenschappen eerlijk te behandelen en te belonen (sociale duurzaamheid) en om op een ethische manier te werk te gaan bij de commerciële activiteiten (economische duurzaamheid). Deze drie pijlers vormen de fundamenten van het beleid en liggen aan de basis van wie Weleda is en wat Weleda doet.
Alle producten van Weleda dragen het Natrue-keurmerk.